Ön Düzen

Amortisör Değişimi

Süspansiyon sisteminin en önemli parçaları olan amortisör ve yaylar, yoldan gelen darbeleri emerek lastiklerin yer ile temasının kesilmemesini sağlar. Bu sayede yol tutuşu artarken direksiyon hâkimiyetinin kaybolması da engellenir. Düzgün çalışan amortisörler ile sürüş konforu ve güvenliği artar.

Amörtisörün değişim zamanının geldiğini nasıl anlarız:

  • Yol tutuşunda zayıflama hissediyorsanız,
  • Sürüş esnasında yoldan gelen darbeleri kabin içinde hissediyorsanız,
  • Sürüş esnasında tümseklerden geçerken aracınızdan ses geliyorsa,
  • Sürüş esnasında tümseklerden geçerken aracınız yaylanıyorsa,

Amortisör kapalı sistem çalışan presli bir parçadır. Parçalarına ayırmak mümkün değildir. Bu nedenle arıza durumunda tamir edilemez, amortisör değişimi gerekir.

Amortisörler – gizli tehlike

Rakamlar her şeyi ortaya koyuyor: Almanya karayollarındaki araçların yaklaşık 6,2 milyonu kusurlu amortisöre sahip. Kazaların %50’si, 10 yaşını aşan veya 150.000 km’nin üstünde olan araçlardaki amortisörlerin kötü durumundan kaynaklanmaktadır. Ayrıca sadece 3 yaşındaki araçların %9,3’ünde bile ciddi arızalar bulunabilir. Bilmenizde fayda var: Kusurlu amortisörler, fren mesafesini %20’ye kadar artırabilir ve lastik aşınmasını önemli ölçüde artırır. Dahası, tutunmayı azaltır ve viraj alma stabilitesini bozar. Bu yüzden düzenli aralıklarla amortisörlerinizi bir uzmana kontrol ettirmenizi tavsiye ederiz.

Rot Başı Değişimi

Direksiyon kutusundaki hareketin tekerleklere iletilmesini sağlayan rot başları zamanla aşınır ya da boşluk yaparlar. Bu durumda bir oto sevise gidilerek değiştirilmeleri gerekir.

Rot Başı Nedir?

Bu parça genellikle kısa ve uzun rot kolu ile bir adet rot başından oluşur. Rot kolunun ucuna vidalanan yuvarlak yapıdaki parçaya da rot başı denir. Bu parçanın ana işlevi direksiyon kutusuna uygulanan hareketin sonucunu sağlamaktır. Uçtaki küresel masfal ile direksiyondan gelen itme hareketini tekerleklere iletirler.

Rot Başı Neden Arızalanır?

Oto parçalarının pek çoğu zamanla aşınma ya da sertleşme ile işlevini yitirir. Örneğin lastik subapları sertleşerek ve fren kaliperleri de aşınarak bozulabilir. Rot başları zamanla aşınabilir. Bu aşınma işlevlerini yapmalarına engel olur. Özellikle kötü arazi koşullarında araç kullanmak ve direksiyon sistemini zorlamak aşınmanın ana sebebidir.

Rotil Değişimi

Araçlarda ön tekerlekler bir porya parçasına bağlı olarak bulunur. Amacı, tekerlekten aldığı gücü absorbe etmek ve tekerleklerin salıncağa bağlı kalmasını sağlamaktır. Çukurlara girip çıkarken ön takımdan ses geliyorsa rotil bozulmuş ya da yerinden çıkmış olabilir.

Rotil Neden Bozulur?

Yuvarlak yapılı rotil, zamanla aşınabilir ya da boşluk yapabilir. Özellikle kötü arazi koşullarında araç kullanmak rotili zorlar. Örneğin OffRoad araçlarında rotil değişimi şehir içinde kullanılan binek araçlara göre daha sık olur. Rotil arızasının tespiti ise çok kolaydır. Yuvarlak yapılı rotil parçasını kaplayan kauçuk malzemeyi kaldırdığınızda bu parça ileri geri hareket ediyorsa boşluk yapmış yani arızalanmış demektir. Rotil arızasını aşağıdaki belirtilerle anlaşılabilir:

  • Araç tekerlekleri kamber yapıyorsa,
  • Oto lastikleriiçte dışa göre çok daha fazla aşınıyorsa,
  • Çukura girip çıkarken “lokurtu” denilen ses duyuluyorsa,
  • Kasiste gıcırtı oluyorsa,
  • Aniden fren yaptığınızda ya da aniden gaza bastığınızda “tak” sesi geliyorsa rotil boşluk yapmış olabilir.
  • Aks Değişimi

Rot Kolu Değişimi

Rot başı yenileme gibi rot kolu yenileme de kullanım süresine bağlı olarak sağlanmalıdır. Rot mili olarak da bilinen rot kolu, rot başına bağlı olan mafsallı bir parçadır. Vidalarla rot başına ve direksiyon kutusu tarafına bağlıdır. Dengeli sürüş için çok önemli olan bu parça, güvenli sürüş ve aracın performansı için gerektiğinde değiştirilmelidir. 

Direksiyon ile tekerlekleri birbirine bağlayan direksiyonu sağa sola çevirdiğinizde tekerleklerin de aynı yöne dönmesi için gereken bağlantıyı sağlayan parça, aracın yönünü belirlemede önemli bir işleve sahip.

Aks değişimi hakkında söylenecek ilk şey, bu parçanın üretilen ilk araç modelinden beri var olduğudur. El arabası, at arabası, motorlu bir taşıt fark etmeksizin hepsinin bir aks üzerinde konumlanması gerekir. Aks, bir araçta hareketi karşılayan bölgedir. Tekerleklerle direksiyon arasında bir köprü görevi gören yapı, çubuk görünümündedir. Direksiyonun hareketini karşılayan ve tekerleklere sabit konumdadır.